Zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne. Pokochaliśmy ten sposób kupowania, bo wiąże się z ogromną wygodą. Siedząc przed monitorem, możemy wybierać towary spośród tysięcy ofert najróżniejszych sklepów online. Nie narażamy się na kolejki, oszczędzamy zarówno swój czas, jak i pieniądze.

Niestety handel internetowy ma również swoje negatywne oblicze. W sieci, tak samo jak w realnym świecie, możemy natknąć się na próby oszustwa czy wyłudzana pieniędzy.

Jak się przed tym bronić? Okazuje się, że zakupy internetowe mogą być bezpieczne. Wystarczy, że zastosujemy się do kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim w wirtualnym świecie wykorzystajmy jedną z podstawowych reguł obowiązujących kierowców. Zasada ograniczonego zaufania niejednokrotnie pozwoli nam uniknąć przykrych niespodzianek.

1. Do zakupów używaj swojego prywatnego komputera. Zakupy w kafejce internetowej mogą skończyć się dosyć łatwym wyłudzeniem poufnych danych przez oszustów. Oni będą wiedzieli, w jaki sposób je wykorzystać

2. Korzystaj z bezpiecznego połączenia z Internetem. Używaj tylko sieci wi-fi zabezpieczonych hasłem oraz bezpiecznych stron internetowych (rozpoznasz je po symbolu zamkniętej kłódki lub oznaczeniu „https” w pasku adresu).

3. Przed zakupem sprawdź opinie o sklepie. Najlepszym źródłem informacji jest portal Opineo.pl – serwis oceniający sklepy internetowe. Opinie o sklepach znajdziesz też w popularnych porównywarkach cen w sklepach internetowych: ceneo.pl i skapiec.pl. Najlepiej unikać sklepów, które mają małą ilość opinii lub które wyróżniają się wysoką ilością opinii negatywnych. Osobiście zamawiam towar tylko w takich, które posiadają min. 1 tysiąc opinii i średnią ocenę co najmniej 4,5 / 5 punktów.

4. Sprawdź czas i koszty wysyłki. Niektóre sklepy internetowe świadomie zaniżają cenę produktu, różnicę odbijając sobie dzięki zawyżonym kosztom wysyłki. W ten sposób trafiają na wyższe pozycje w porównywarkach cen i przyciągają nieświadomych pułapki klientów. Zwróć też uwagę na czas, w jakim sprzedawca zobowiązuje się do dostarczenia towaru.

5. Zachowaj korespondencję ze sprzedającym. W razie oszustwa policja będzie miała podstawę do szybkiego ujęcia sprawcy.

6. Płać za towar przy odbiorze. W ten sposób dodatkowo zabezpieczasz się przed nieuczciwymi sklepami. Z własnej praktyki mogę też stwierdzić, że towar z płatnością przy odbiorze bywa przez sklep wysyłany szybciej, niż ten, za który zapłacisz od razu.

7. Jeżeli musisz płacić z góry, wtedy płać kartą płatniczą, a nie przelewem. Możesz wtedy skorzystać z tzw. chargeback. Najogólniej rzecz ujmując, chargeback to funkcja kart MasterCard i VISA, która pozwala na zwrot strat, jakie klient poniósł po zapłaceniu kartą za towar. Możesz z tego zabezpieczenia skorzystać, kiedy sprzedawca wysłał towar uszkodzony lub niezgodny z opisem lub zwróciłeś towar do nabywcy ale środki nie wróciły na wasze konto. A także wtedy, gdy omyłkowo dokonałeś podwójnej zapłaty za ten sam towar.